Sikorsky 300C (2 x Krems, 1 x Linz)

Von der Sikorsky 300c haben wir derzeit drei Maschinen im Einsatz. Zwei sind in Krems stationiert – eine im Raum Linz. Die S-300 bietet sich perfekt für Rund- und Fotoflüge an.

Technische Daten:

  • 4 Zylinder Kolbenmotor
  • Lycoming HIO-360-DIA Motorenart Boxermotor (Einspritzer)
  • Leistung: 190 PS
  • Brennstoff : OZ 100/130
  • Treibstoffverbrauch: 45 l/h
  • Rotordurchmesser: 8,18 m
  • Länge: über alles: 9,42 m
  • Höhe: über alles: 2,67 m
  • Leergewicht: (ohne Brennstoff): 476 kg Max.
  • Startgewicht: 930 kg
  • Flugleistung: Max. Flugdauer mit Standarttank ca. 2h
  • Max. Geschwindigkeit: 175 km/h
  • Reisegeschwindigkeit : 152 km/h Max.
  • Operationshöhe: 4450 m
  • Reichweite: 300 km
  • Schwebehöhe: OGE (Volllast) 822 m, IGE (Volllast) 1828 m

Bell 206 JetRanger (1 x Krems, 1 x Linz)

Vom Bell 206 JetRanger haben wir zwei Stück in unserer Flotte. Stationiert sind die Hubschrauber in Krems und Linz. Der JetRanger bietet Platz für bis zu fünf Personen (inkl. Pilot) und eignet sich daher optimal für Rundflüge.

Die Type Bell 206 ist eine Hubschrauberfamilie der US-amerikanischen Herstellers Bell Helicopter. Die Bell 206 und ihre Weiterentwicklungen sind bis heute der wohl kommerziell erfolgreichste Zivilhubschrauber.

Technische Daten:

  • Allison 250-C20B Turbine
  • Leistung: 420 PS
  • Kerosinverbrauch: 100 l/h
  • Rotordruchmesser: 10,16 m
  • Länge über alles: 11,82 m
  • Breite: 1,92 m
  • Höhe über alles: 2,90 m
  • Leergewicht
  • (ohne Kerosin): 820 kg
  • Max. Startgewicht:
  • Mit Aussenlast 1520 kg
  • Mit Innenlast 1452 kg
  • Max. Hebevermögen: 400 kg
  • Max. Flugdauer: 2 3/4 h
  • Max. Geschwindigkeit: 240 km/h
  • Reisegeschwindigkeit: 185 km/h
  • Max. Operationshöhe: 6000 m/M
  • Reichweite: 500 km

Bell 204 b

Die Bell 204 ist ein leichter einmotoriger Mehrzweckhubschrauber des US-amerikanischen Herstellers Bell Aircraft Corporation, später Bell Helicopter Company, heute Bell Helicopter Textron. Die militärischen Haupt-Varianten waren die Bell UH-1A, UH-1B, UH-1C.

Die Bell 204 wurde in Lizenz in Italien von Agusta (Agusta-Bell AB 204) und Japan von Fuji Heavy Industries (Fuji-Bell 204B-2) hergestellt.

Technisch Daten:

  • Besatzung: 1/2
  • Passagiere: 8 - 9
  • Antriebsart: 1 Wellentriebwerk
  • Triebwerkstyp: Lycoming T53-L-13B
  • Leistung: 1044 kW / 1400 shp
  • Geschwindigkeit: 204 km/h / 110 kts / 127 mph
  • Dienstgipfelhöhe: 5.750 m / 18.865 ft
  • Reichweite: 370 km / 200 NM / 230 mi.
  • Leergewicht: 2.177 kg / 4.800 lbs
  • max. Startmasse: 3.856 kg / 8.501 lbs
  • Rotorblätter (Haupt/Heck): 2/2
  • Hauptrotordurchmesser: 14,63 m / 47 ft 12 in
  • Heckrotordurchmesser: 1,78 m / 5 ft 10 in
  • Rotorkreisfläche: 168,1 m² / 1809 ft²
  • Länge (Rumpf): 12,31 m / 40 ft 5 in
  • Länge: 16,15 m / 52 ft 12 in
  • Höhe: 3,77 m / 12 ft 4 in
  • Erstflug: 22.10.1956
  • Produktionsstatus: nicht mehr in Produktion
  • Produktionszeitraum: 1961-1973
  • Gesamtproduktion: ca. 2900
  • ICAO Code: UH1

 


Bell 47T (1 x Salzburg)

The Bell 47 is a Turbine powered, two bladed, single engine, light Helicopter, which is beautifully suited to Aerial Spraying and Aerial Lifting operations, with fuel endurance up to 2.5 hours. The Bell 47 Soloy can be fitted with liquid spray equipment that include tanks with a capacity of 450 litres, electric pumps & aerofoil booms for better application. We have also developed and manu-factured custom 'On-board' dry application equipment for the application of granulated products for control of Fire ants and Mosquito larvae. The Air-blast solid application system is perfect for very low application rates with even application at all times.

Features

  • Turbine engine for increased performance and reliability.
  • Fitted with Real Time satellite Tracking
  • Quiet Noise Signature – excellent for operations around noise sensitive areas such as around livestock/horses

Technische Daten

  • Crew: Single or Dual
  • Capacity: 1-2 Passenger or 2 Litters
  • Lift capacity*: 400kg
  • Max Hook Load: 482kg
  • External Hoist Load: N/A
  • Endurance: 2.5 Hours
  • Cruise Speed: 70 Kts
  • Max Air Speed: 91 Kts
  • Powerplant: 1 x Allison 250-C20B

R22 BETA II Helicopter (1 x Salzburg)

The Robinson R22 Beta II is flown throughout the world for many applications, ranging from flight training to livestock mustering to patrolling pipelines that require dependability, low operating costs, and performance.
The R22 Beta II incorporates a Lycoming O-360 four-cylinder, carburetor-equipped engine fueled with 100L grade aviation gasoline. This 145 hp engine is derated to 131 hp for five minutes at take-off and 124 hp for continuous operation. A powerful engine, a lightweight steel-tube airframe, and aerodynamic shape gives the R22 a cruise speed of up to 90 kts and an average fuel consumption of only 7-10 gallons per hour.

The R22 seats two adults and occupants have panoramic views due to R22's large windows. A-coustical foam lowers cabin noise. A heavy-duty muffler and low tail-rotor tip speed lessen flyover noise.

Technische Daten

  • Engine: Lycoming O-360 four-cylinder, carbureted
  • Horsepower: Derated to 131 hp for takeoff and 124 continuous
  • Maximum Gross Weight: 1370 lb (622 kg)
  • Approximate Empty Weight (including oil and standard avionics): 880 lb (399 kg)
  • Standard Fuel:  (16.9 gal)    101 lb (46 kg)
  • Auxiliary Fuel: (9.4 gal)    56 lb (25 kg)
  • Pilot, Passenger and Baggage with Standard Fuel: 389 lb (176 kg)
  • Max Airspeed (Vne) : 102 kts (117 mph)
  • Cruise Speed: up to 96 kts (110 mph)
  • Maximum Range no reserve: approx 250 nm (288 sm)
  • Hover Ceiling IGE @ 1370 lb: 9400 ft
  • Hover Ceiling OGE @ 1300 lb: 8000 ft
  • Max Operating Altitude: 14,000 ft
  • Electrical System: 14 volt

 


Robinson R44 (1 x Salzburg)

Technische Daten Raven I

  • Engine: Lycoming O-540, six cylinder, carbureted
  • Horsepower: Derated to 225 for takeoff and 205 continuous
  • Max Gross Weight: 2400 lb (1089 kg)
  • Approximate Empty Weight (including oil & std avionics): 1437 lb (652 kg)
  • Standard Fuel (29.5 gal): 177 lb (80 kg)
  • Auxiliary Fuel (17.0 gal): 102 lb (46 kg)
  • Pilot, Passengers and Baggage with Standard Fuel: 786 lb (357 kg)
  • Cruise Speed*: up to 113 kts (130 mph)
  • Maximum Range (no reserve)*: approx 300 nm (350 sm)
  • Hover Ceiling IGE @ Gross Weight: 6400 ft
  • Hover Ceiling OGE @ 2300 lb: 4000 ft
  • Rate of Climb: over 1000 fpm
  • Maximum Operating Altitude: 14,000 ft
  • Electrical System: 14 volt

Technische Daten Raven II

  • Engine: Lycoming IO-540, six cylinder, fuel injected
  • Horsepower: Derated to 245 for takeoff and 205 continuous
  • Max Gross Weight: 2500 lb (1134 kg)
  • Approximate Empty Weight (including oil & std avionics): 1495 lb (678 kg)
  • Standard Fuel (29.5 gal): 177 lb (80 kg)
  • Auxiliary Fuel (17.0 gal): 102 lb (46 kg)
  • Pilot, Passengers and Baggage with Standard Fuel: 828 lb (376 kg)
  • Cruise Speed*: up to 116 kts (135 mph)
  • Maximum Range (no reserve)*: approx 300 nm (350 sm)
  • Hover Ceiling IGE @ Gross Weight: 8950 ft
  • Hover Ceiling OGE @ 2300 lb: 7500 ft
  • Rate of Climb: over 1000 fpm
  • Maximum Operating Altitude: 14,000 ft
  • Electrical System: 28 volt

*for comparison purposes only, actual results may vary

 

 


Eurocopter EC 120 (1 x Krems)

Der Eurocopter EC 120 ist ein fünfsitziger, einmotoriger, leichter Hubschrauber des deutsch-französischen Flugzeugherstellers Eurocopter mit Turbinenantrieb.

Technische Daten

  • ax weight: 3,780 lbs.
  • Capacity: 1 pilot + 4
  • passengers
  • Powerplant: 1 Turbomeca Arrius 2F
  • Fast cruise speed: 120 kts.
  • Overall length with blade in front: 37.79 ft.
  • Overall width with 2 blades removed: 8.53 ft.
  • Empty weight of standard aircraft: 2,191 lbs.
  • Maximum takeoff weight: 3,780 lbs.
  • Useful load: 1,590 lbs.
  • Maximum takeoff weight (with external load): 3,968 lbs.
  • Usable fuel capacity (standard tank): 107 gal.
  • Powerplant: 1 Turbomeca Arrius 2F
  • Cabin volume: 75.6 cu. ft.
  • Baggage compartment volume: 28.2 cu. ft.
  • Standard seating capacity: 2+3 or 1+4
  • Never exceed speed: 150 kts.
  • Fast cruise speed: 120 kts.
  • Maximum range (with no reserves): 383 nm.
  • Maximum endurance (with no reserves): 4.3 hrs.
  • Hover In ground effect ceiling (5 ft. skid height): 9,250 ft.
  • Hover out of ground effect ceiling: 7,600 ft.
  • Takeoff power: 504 shp.
  • Rate of climb: 1,150 fpm.

 


Eurocopter AS350 (1 x Linz)

In the early 1970s, Aérospatiale began development to replace the aging Alouette II design. The result was the AS350 design. The first flight took place on 27 June 1974, utilizing a Lycoming LTS101 engine.[2] [3] Despite the introduction of the EC130, production of the Eurocopter AS350 remains strong.

Technische Daten

  • Crew: 1
  • Capacity: 5
  • Length: 10.93 m[45] (35 ft 10½ in)
  • Rotor diameter: 10.7 m (35 ft 1 in)
  • Height: 3.14 m (10 ft 3½ in)
  • Disc area: 89.75 m² (966.1 sq ft)
  • Empty weight: 1,174 kg (2,588 lb)
  • Max. takeoff weight: 2,250 kg (4,960 lb)
  • Powerplant: 1 × Turbomeca Arriel 2B turboshaft, 632 kW (847 shp)
  • Never exceed speed: 287 km/h (155 knots, 178 mph)
  • Cruise speed: 245 km/h (132 knots, 152 mph)
  • Range: 662 km (357 nmi, 411 mi)
  • Endurance: 4.1 hrs
  • Service ceiling: 4,600 m (15,100 ft)
  • Rate of climb: 8.5 m/s (1,675 ft/min)

Bell BO 105 (2 x Salzburg)

Die Bölkow Bo 105 ist ein leichter Hubschrauber des deutschen Herstellers Messerschmitt-Bölkow-Blohm (MBB), später Eurocopter und nunmehr Airbus. In der Bo 105 wurde der neu entwickelte gelenklose Rotorkopf eingeführt, der mit GFK Blättern ausgerüstet wurde. Erstmals wurde im zivilen Hubschrauberbau ein zweimotoriger Antrieb mit zwei Wellenturbinen verwendet.

Technische Daten

  • Herkunft: Deutschland
  • Length: 38 ft 11 in (11.8 m)
  • Rotor Size: 32 ft 3 in (9.8 m)
  • Height: 9 ft 10 in (3 m) Low Skids
  • Max T/O: 5,500 lb (2,500 kg)
  • Fuel quantity: 160 Gal (570 l)
  • Fuel types: Jet A, JP4, JP5, JP8
  • Max Speed (VNE): 145 Kt (268 kmh)
  • Range (no reserve): 361 nm (670 km);425 nm (784 km) AUX
  • HIGE (max gross): 6,000 ft.
  • Ceiling: 17,000 ft. (10,000 ft. above 2400kg gross weight)
  • Powerplant: 2X Allison (Rolls-Royce) 250-C20B
  • Power: 420 shp

 


Sikorsky S-76B

Die Sikorsky S-76B ist ein mittlerer 14-sitziger zweimotoriger Mehrzweckhubschrauber des Amerikanischen Herstellers Sikorsky Aircraft. Dieser Hubschraubertyp wird überwiegend von zivilen Betreibern für Geschäftsreiseflüge (VIP), als Rettungshubschrauber (EMS), im Such- und Rettungsdienst (SAR) und zum Passagier- und Materialtransport über See (offshore) eingesetzt.

Die Sikorsky S-76B ist eine Weiterentwicklung der Sikorsky S-76A mit einer leicht veränderten Zelle sowie neuen Triebwerken vom Typ Pratt & Whitney Canda PT6B-36 (später PT6B-36A & -36B).

Technische Daten

  • Besatzung: 1-2
  • Passagiere: 12/13
  • Antriebsart: 2 Wellentriebwerke
  • Triebwerkstyp: Pratt & Whitney Canada PT6B-36B
  • Leistung je TW: 732 kW / 981 shp
  • max. Reisegeschwindigkeit: 287 km/h / 155 kts / 178 mph
  • Höchstgeschwindigkeit (vne): 287 km/h / 155 kts / 178 mph
  • Dienstgipfelhöhe: 4.572 m / 15.000 ft
  • Reichweite: 680 km / 367 NM / 422 mi.
  • Leergewicht: 3.441 kg / 7.586 lbs
  • max. Startmasse: 5.307 kg / 11.700 lbs
  • Rotorblätter (Haupt/Heck): 4/4
  • Hauptrotordurchmesser: 13,41 m / 43 ft / 12 in
  • Heckrotordurchmesser: 2,44 m / 8 ft / 0 in
  • Rotorkreisfläche: 141,2 m² / 1520 ft²
  • Länge (Rumpf): 13,41 m / 43 ft / 12 in
  • Länge: 16,00 m / 52 ft / 6 in
  • Höhe: 4,42 m / 14 ft / 6 in
  • Erstflug: 22.06.1984